søndag 26. august 2007

Blåtur

For et par timer siden kom vi tilbake fra noe som ble kalt Blå-tur. Det vil si at vi ikke fikk vite hvor vi skulle eller hva vi skulle gjøre. Vi skjønte vi skulle være ute ut i fra pakkelista, og hadde fått vite at fokuset ville være på samarbeid.

Det første som skjer når vi kommer på bussen er jo selvfølgelig at de tar inn alle mobiler og klokker, så vi ikke har noen mulighet til kontakt med omverdenen, og ikke skal ha kontroll over tiden. (Det var jo selvfølgelig ikke helt umulig å finne ut tida med digitalkameraer, iPoder osv...)

Vi ankom Gautestad kurs- og misjonssenter rundt 17 på fredag, og på kvelden gikk vi en tur ned til et vann i nærheten, der vi tente bål, spiste boller, noen badet og noen padlet kano. Vi hadde også eventyrstund, quiz, reflection of the day og lovsang. En veldig koselig kveld. Om natten sov jeg, Karin, Thor Haakon og Synnøve ute. Det blåste litt, men var veldig deilig likevel. De andre sov inne på herlige madrasser, men det er ikke alle som trenger slik luksus;)

Lørdag skulle vi være mye ute, men dagen startet med undervisning etter frokost. Deretter gikk vi ut, og hadde lunsj etter en 30-40 minutts gange. Så ble vi delt inn i gruppene våre, ut i fra hvor vi skal på infield (samling midt i uteoppholdet). Vi hadde diverse øvelser som gikk på samarbeid og tillitt, type tillitsfall, gå to og to der en har bind for øynene (Jeg gikk sammen med Hanna, som jeg skal reise til Peru med), og en oppgave som innebar tau, en ring, tre flasker og en haug tålmodighet og samarbeidsevne uten å kunne snakke med hverandre. Det gikk faktisk veldig bra, og tyder vel på god samarbeidsevne innen teamet. Lover godt for oppholdet i Lima vi skal ha sammen, får vi håpe.

Foto: Elisabeth M.

På lørdagskvelden var det underholdning, 10 min med hver gruppe. Gøy å se forskjellene mellom den tradisjonelle norske leir-underholdninga, og den underholdninga de internasjonale fant på. Likevel, alt var veldig gøy og underholdende. Jeg lå også ut natt til søndag, sammen med Karin og Thor Haakon, helt til det begynte å regne. Da flyttet vi oss til sofaene på stua og sov resten av natta der.

Søndag hadde vi stille stund for oss selv ute i 45 min, og samtale i gruppene våre etterpå, før det var pakking og rydding. Vi fikk tilbake mobilene da vi kom på bussen, til manges, inkludert min, store glede. Rart hvor avhengige man kan bli av denne teknologien...

Nå er det ganske rolig her på Hald. Regner med en del sover ut etter helga, en del av oss sitter i peisestua, mens andre er på kampen Start - Brann i Kristiansand.

Det var en flott helg, og jeg føler jeg har lært mye om de andre, meg selv og vi som gruppe. Og egentlig var det ganske greit at lærerne tok mobilene, fordi vi fikk et fokus mer rettet mot hverandre og det som skulle skje. Bra tiltak;)

1 kommentar:

Bente sa...

Hei Therese!
Så utrolig bra å lese at du har det flott der du er! Nå kommer jeg rett fra det første stabsmøtet her i Klæbu menighet, og jeg VET at dette kommer til å bli et utroooolig spennede år! (For oss begge!)Gleder meg masse til du kommer på hjemreisehelg, så jeg får sett deg også;) Ikke bare lest om deg!
Husk: du er elsket, ikke bare av alle oss her hjemme, men også av vår Far:)
Glad i deg, kos deg videre, stor klem fra Bente:D